نرم افزار Ansys

Ansys به عنوان یکی از نرم افزار تحلیل از بین نرم افزارهای CAE ) Computer Aided Engineering) مطرح است.

این نرم افزار یک نرم افزار چند گانه است و قابلیت تحلیل مسائل گوناگون و متنوع مهندسی از قبیل حرارت, سیالات, مغناطیس, الکترواستاتیک, الکتریسیته, سازه, ارتعاشات, استاتیک و ... را دارد. این نرم افزار همچنین قابلیت ایجاد ارتباط بین هر یک از موارد ذکر شده را نیز داراست.

دلایل برتری نرم افزار Ansys نسبت به سایر نرم افزارهای تحلیل عبارتند از:

1- انجام آنالیز در زمینه های گوناگون از قبیل : جامدات, سیالات, انتقال حرارت, الکترومغناطیس, الکترواستاتیک, الکترونیک و دینامیک

2- توانائی آنالیز توامان مانند آنالیز سیالاتی - جامداتی

3- توانائی بهینه سازی مدلهای طراحی شده

4- قابلیت برنامه نویسی به کمک زبان برنامه نویسی نرم افزار برای توسعه امکانات جدید

5- قابلیت تهیه گزارش وخروجیهای مختلف به صورت فیلم, عکس یا htmp

6- توانایی تشخیص پارامترهای مختلف و بررسی میزان اهمیت هر کدام از آنها در رسیدن به جواب نهایی طراحیها

7- امکان برقراری ارتباط با نرم افزارهای دیگر نظیر CATIA, Pro/Engineer, SolidWorks, Parasolid, Unigraphics

............................................................
ادامه نوشته

آشنايي با نرم افزار Visual Nastran

Visual Nastran یکی ازنرم افزارهای تحلیلی مهندسی مکانیک می باشد که توسط شرکت  MSCتهیه شده است و امکان شبیه سازی مکانیزم ها و انجام تستهای دینامیکی ،تحلیل تنش وکرنش بر اساس معیار (Von-Mises تحلیلهای حرارتی درفضای آن فراهم شده است ،درواقع این نرم افزارنسخه تکامل یافته نرم افزارمعروف Working Model می باشدکه پس ازرفع محدودیتهائی که کاربران  Working Model با آن دست به گریبان بودند و همچنین افزودن چندقابلیت ویژه ( علاوه برتحلیل دینامیکی) بعنوان یک نرم افزار تحلیلی کامل درمیان نرم افزارهای مشابه خود نمائی می کندبرخی ازقابلیتهای این نرم افزار به شرح ذیل می باشد:
  امکان اعمال شرایط طبیعی درموارد خاص شرایط آزمایشگاهی) برروی مدل تحلیلی مانند :اعمال شتاب جاذبه ، تعریف مقادیری برای ضریب اصطکاک و ضریب جهندگی و...

 

         

  

..............

ادامه نوشته

معرفی نرم افزار adams

Adams : 

معرفی نرم افزار adams:

یکی از قوی ترین ( و شاید بی رقیب ترین ) نرم افزار های موجود در صنعت و حتی در مراکز تحقیقی، نرم افزار Adams ، MSC است. این نرم افزار حدود 25 سال پیش توسط جمعی از نخبگان دانشگاه میشیگان به نگارش در آمد و تا به امروز توانسته است جایگاه قابل توجهی در صنعت به دست آورد.
این نرم افزار با قابلیتهای بسیار متنوع و بالای خود، مهندسان را در ایجاد ، آزمایش ، بررسی و بهینه کردن طرح های سیستم های مکانیکی قبل از رسیدن به پیش ساخت فیزیکی یاری می کند. با بهره گیری از بخش های مختلف در نظر گرفته شده در این نرم افزار، می توان با شبه سازی حرکتی سیستم مکانیکی، تست سینماتیکی سیستم، اندازه گیری نیرو های وارد بر اتصلات، Clearance ها و بر خوردها، اندازه موتور و عملگر و... ، عمر قطعه در چرخه ی کاری را تعیین نمود و مکان دهی قطعات را به صورت بسیار دقیقی انجام داد. همچنین بررسی کنترلی و ارتعاش سیستم ها و امکان انجام تست ها برای قطعات قابل انعطاف از امکانات منحصر به فرد گنجانده شده در این مجموعه است.
نرم افزار Adams به سه بخش تقسیم می شود :
1)بخش اصلی یا مرکزی نرم افزار
2)بخش فرعی موضوعی
3)بخش مختص صنعت
البته قسمت دیگری به نام قسمت رابط نیز برای تبدیل و یا حتیaddins کردن برنامه به نرم افزار های دیگر (مثل MATLAB ،CATIA ، ProE ، Ansys و...) وجود دارد.
بخش اول نرم افزار که هسته ی اصلی آن نیز به شمار می رود، از سه بخش تشکیل می شود:
Adams/view : این بخش شامل مدلسازی سه بعدی، تعریف قید ها و مفصل های مختلف، انیمشن سه بعدی، نمایش نیروها، جابه جایی ها و تنش های مدل، Export نتایج به شکل های استاندارد Fatige ، FEA و...می باشد.

........................................................

ادامه نوشته

معرفی محیط های نرم افزار  CATIA

Mechanical Design
 Shape Design & Styling
Product Synthesis
Analysis
Equipment & Systems Engineering
NC Manufacturing
Plant

البته باید این نکته را بیان نمود که نرم افزار CATIA V.5 یک ابزار میباشد و ابزار به تنهائی خود دارای قدرت اجرائی نمیباشد بلکه این کاربران هستند که برای به هدف رسیدن از آن بهره میگیرند. استفاده از این نرم افزار در یک مجموعه باید با یک مدیریت و برنامه ریزی صحیح انجام گیرد. تا اثر بخشی آن ( مهمترین آنها صرفه جوئی زمان و هزینه میباشد ) قابل دریافت باشد وگرنه مثل داروئی میباشد که به یک بیمار اشتباه تجویز گردد. معمولاً در انتخاب این نرم افزار ابتدا یک نیازسنجی کلی صورت میگیرد و بعد در صورت نیاز در سیستم کاری پیاده میشود. البته این نرم افزار از سطح دیپلم تا دکتری را میتواند پوشش دهد.


Mechanical Design.1:

در این دسته محیط کاربر میتواند با دستورات خیلی ساده و کاربردی طرح را مدل ( 3D/2D ) کند البته بصورت حجم، چه یک قطعه ................................

ادامه نوشته

Dickson Quick-change Toolholders

We can supply parts & accessories for machine tools of all kinds: cross-feed screws and nuts, T-slotted cross slides, backplates, gears of kinds, parts repaired, etc. one-off items a speciality

Although many designs of quick-set tool holder have been produced probably the best known and most widely used is that first manufactured by "Dickson" in the UK using high quality steel hardened and ground, finished to very close tolerances and produced in a variety of sizes to suit lathes from 89 mm (3.5-inch) to 381 mm (15-inch) centre height. Ordinary and extra-long toolholders to take standard, parting, boring and Morse taper bits are available and, once mounted in place on the central block, can be quickly adjusted in height until the best cutting effect is found and the setting locked. This completely obviates the need to fiddle with packing pieces and, if kept together, the holder and tool can now be guaranteed to drop back into exactly the same position every time they are used. It is strongly recommended that, in order to get the best from the assembly, a selection of extra holders is

منبع : http://www.lathes.co.uk

ادامه نوشته

فرمان هيدروليك

شما میدانید وقتی فرمان خودروی خود را می گردانید چرخهای خودروی شما نیز می گردد. ولی وسایل و جزییات بسیار جالبی میان فرمان و چرخ وجود دارد که باعث این امر می شود.

گردش خودرو

ممکن از شما شگفت زده بشوید اگر بدانید که زمانی شما ماشین خود را می گردانید, چرخ های شما به یک سمت جهت گیری نمی کنند. برای اینکه خودرو به نرمی بگردد هر چرخ باید از یک مسیر دایره ای متفاوت پیروی کند. زمانی که چرخ درون پیچ از دایره ای با شعاع کوچکتر پیروی می کند حقیقتا گردش سخت تری نسبت به چرخ بیرونی دارد. اگر شما برای هر چرخ یک خط عمود منصف رسم کنید این خطوط در نقطه ی مرکز گردش طلاقی می کنند. لذا شکل هندسه ای اهرم فرمان بگونه ای است که چرخ درونی بیش تر از چرخ بیرونی بگردد.
دو نوع سیستم فرمان رایج موجود دارد:

  • rack-and-pinion
  • recirculating ball

فرمان rack-and-pinion به سرعت به رایج ترین نوع فرمان در خودروها و کامیون ها مطرح شد. به راستی این نوع دارای مکانیزم ساده ی جالبی می باشد. فرمان های  Rack-and-pinion داری دو چرخدنده هستند, اولی rack  که داندانه هایی است که روی یک لوله ی فلزی ایجاد شده است, به هر انتهای لوله ی میله ای که میله ی قید  نام دارد متصل شده است.
دومین چرخدنده pinion می باشد که به شفت فرمان متصل است. زمانی که شما قربالک فرمان را می گردانید چرخدنده ی pinion نیز می گردد و دنده ها ی (rack) را حرکت می دهد. (دندانه های pinion و  rack با هم در گیر هستند). هر انتهای میله ی قید (tie rod) به بازوی فرمان بر روی محور متصل است.

چرخدنده های Rack-and-pinion  دو کار را انجام می دهند:

.........................................
ادامه نوشته

آشنايي مقدماتي با هيدروليك و پنوماتيك (‌نيوماتيك)

مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.

امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه‌های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم می‌شود . از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتاً پایین (حدود یک تن) و سرعت‌های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستم‌هایی که در قسمت‌های محرک رباتها بکار می‌روند) استفاده می‌کنند ................

ادامه نوشته