طبقه بندي خودروهاي سواري
كامپكت (SUPERMINI/SUBCOMPACTS): بزرگتر از خودروي شهري و كوچكتر از خودروي خانواده كوچك ميباشد. ظرفيت آن 4 سرنشين و طولش 4 متر است. اين خودرو در رده كلاس B قرار ميگيرد.
4-خودروي خانواده كوچك و يا كامپكت كار (SMALL FAMILY CAR/COMPACT CAR): بزرگتر از سوپر ميني و كوچكتر از خودروي خانواده بزرگ ميباشد.بين 4 تا 4.5 متر طول داشته و حجم موتور در آن 1.6 تا 2.2 ليتر است. اين خودرو در رده كلاس C جاي ميگيرد.
5-خودروي خانواده بزرگ (LARGE FAMILY CAR): بزرگتر از خودروي خانواده كوچك و كوچكتر از خودروي اكسكيوتيو است. ظرفيت آن 5 سرنشين و طول آن 4.6 تا 4.7 متر ميباشد.در رده كلاس D قرار ميگيرد. نام ديگر اين نوع خودرو (MID-SIZE CAR) ميباشد.
6-ميني ون (MINI VAN):شكل خودرو تلفيقي از ون و استيشن واگن است.ظرفيت آن معمولا 6 سرنشين است.ا ين نوع خودرو بنامهاي ميني باس (MINIBUS)،ام يو وي (MUV/MULTIPLE-UTILITY VEHICLE) و ام پي وي (MPV/MULTI-PURPOSE VEHICLE) نيز خوانده ميشود.
7-ام پي وي كامپكت (COMPACT MPV): ام پي وي ها (خودروهاي چند منظوره) خود به انواع ميني، كامپكت (فشرده) و لارج طبقه بندي ميگردند. سايز ميني آنها هم اندازه سوپر ميني ها ميباشد.
8-ون (VAN): وسيله نقليه اي كه بمنظور جابجايي چندين سرنشين و يا حمل كالاي درون شهري طراحي گرديده است. اين خودرو فاقد پنجره هاي كناري در عقب ميباشد. معمولاً ظرفيت اين خودرو ها 7 تا 9 نفر است (نوع ويژه حمل مسافر).
9-آر وي و يا وسيله نقليه تفريحي (RV/RECREATIONAL VEHICLE): وسيله نقليه اي است كه از آن ميتوان به عنوان منزل و اقامتگاه موقتي در سفرهاي استفاده كرد. برخي از اين خودروها مجهز به تمام امكانات رفاهي يك خانه حقيقي بوده، از اينرو بسيار گرانقيمت ميباشند. اين نوع خودرو كاراوانCARAVAN)،(CAMPER VAN)،(TRAVEL TRAILER) و (MOTORHOME) نيز ناميده ميشود.
10- خودروي اكسكيوتيو (EXECUTIVE CAR): اندازه اين خودرو از خودروهاي خانواده بزرگ نيز بزرگتر بوده و به خودروهاي (FULL-SIZE) و (E -CLASS) نيز مشهور ميباشند.
11-خودروي تجملي (LUXURY CAR): خودروي تجملاتي كه نهايت آسايش و راحتي را براي سرنشينان فراهم مي آورد. از اين خودرو معمولاً در مراسم هاي تشريفاتي استفاده ميشود. اين خودروها در رده كلاس F طبقه بندي ميگردند.
12-خودروي اسپورت (SPORT CAR): خودرويي است كه در آن بر فرمانپذيري، سيستم ترمز، قابليت مانور دهي، وزن كم، قدرت بالاي موتور، سرعت و زيبايي تاكيد شده است. اين نوع خودرو معمولاً 2 در بوده و ظرفيت 2 سرنشين را دارا است.
13-سوپر كار (SUPER CAR): نوع برتر و قدرتمندتر خودروي اسپورت ميباشد.
14-كانورتبل و يا كروكي (CONVERTABLE/CABRIOLET): خودرويي كه سقف آن قابليت جمع شدن و تا شدن را دارد. سقف اين خودرو بصورت دستي و يا اتوماتيك جمع ميشود.
15-رود استر (ROADSTER): خودرويي است با ظرفيت 2 سرنشين، فاقد سقف دائمي، و بدون پنجره در طرفين. ميتواند مترادف خودروي كانورتبل بكار رود. گاهي اوقات به آن اسپيد استر (SPEEDSTER) نيز ميگويند. رود استر مشابه خودروي كوپه است با اين تفاوت كه فقط يك رديف صندلي دارد.
16-اسپايدر (SPYDER): مشابه رود استر بوده، اما روباز تر است. شيشههاي جلوي آن مقاومت هواي كمتري دارند. در اين نوع خودروها براي افزايش ايروديناميك، زاويه پنجره جلو به حداكثر ممكن رسيده است.
17-دو ديفرانسيل (4WD/FOUR-WHEEL DRIVE/4x4):اين نوع خودرو دو ديفرانسيل بوده و هر 4 چرخ بطور همزمان از موتور نيرو دريافت ميكنند. در تلفظ انگليسي، "فور باي فور" خوانده ميشود.
18-كوپه (COUPE): يك خودروي 2 در، با ظرفيت 2 تا 4 سرنشين، سقف ثابت و معمولا كم ارتفاع است، و قسمت صندلي عقب از فضاي اندكي برخوردار است. نوع 4 در كوپه نيز موجود ميباشد. به كوپه اي كه قسمت صندلي عقب سرنشين كوچك ميباشد (2*2) مي گويند. كوپه هايي كه داراي دو رديف صندلي و 2 در ميباشند، براي سوار شدن سرنشين عقب، صندليهاي رديف جلو بايد تا شوند. در خودروي كوپه به زيبايي ظاهري بيش ازاستفاده از فضاي داخلي بها داده ميشود.
19-كوپه كانورتبل (COUPE CONVERTABLE): كوپه اي است كه سقف آن قابليت جمع شدن دارد. سقف معمولا از جنس صلب و غير قابل انعطاف است.
20-اس يو وي (SUV/SPORT UTILITY VEHICLE): اين نوع خودرو تلفيقي از استيشن واگن و پيك آپ بوده و داراي فضاي حمل بار و سرنشين جداگانه است. معمولاً داراي 3 رديف صندلي بوده و محفظه حمل بار در عقب آخرين رديف صندلي ها تعبيه شده است. سيستم تعليق قوي، قابليت تردد در مناطق ناهموار، ظرفيت حمل بالاي بار، توان بالاي موتور، ارتفاع شاسي بلند و قابليت دو ديفرانسيل بودن از ويژگيهاي اس يو وي ها ميباشد. نوع كامپكت و ميني آنها نيز موجود ميباشد.
21-اس يو وي كراس اوور (CROSSOVER SUV/CUV/XUV): مشابه اس يو وي است، اما مصرف سوخت آن بهينه تر و اقتصادي تر ميباشد. ارتفاع شاسي آن نيز از زمين كمتر از اس يو وي هاي عادي است. شاسي اين نوع خودرو شاسي سواري است.
22-استيشن واگن (STATION WAGON/ESTATE CAR/KOMBI/COMBI):طراحي بدنه مشابه سدان است اما قسمت حمل بار گسترده تر شده است، بنابراين طول آن از خودروهاي سدان بيشتر است. خودروي استيشن نيز داراي 5 در ميباشد. استيشن توانايي عبور از مناطق صعب العبور را نيز دارد.
23-پيك آپ (PICKUP): يك خودروي سبك با قسمت حمل بار روباز است. پيك آپ داراي كابين جداگانه راننده و سرنشين ميباشد. پيك آپ هايي كه 4 در داشته و ظرفيت 4 تا 6 سرنشين را دارند، دو كابين (DOUBLE CAB) و يا (CREW CAB) ناميده ميگردند.
24-سدان و يا سالون(SEDAN/SALOON): خودروي با سقف ثابت، صندوق عقب مجزا،داراي دو رديف صندلي و ظرفيت 4 تا 5 سرنشين سدان ناميده ميشود. سدان ميتواند 2 در و يا 4 در باشد.سدان متداولترين شكل طراحي بدنه خودرو ميباشد.
25-هاچ بك (HATCH BACK): يك خودرو با 2 يا 4 در كناري و يك درب بزرگ در عقب خودرو ميباشد. در صندوق عقب و شيشه عقب خودرو يكي بوده و بصورت عمودي باز ميشود، تا دسترسي به فضاي حمل بار فراهم آيد.
26-فست بك (FAST BACK): در اين خودرو سقف با يك شيب ملايم و پيوسته به سمت عقب خودرو پايين مي آيد. بر خلاف هاچ بك داراي شيشه عقب ثابت و صندوق عقب جداگانه ميباشد.
27-ليفت بك (LIFT BACK):مشابه هاچ بك است اما هنگام باز شدن درب عقب خودرو،قسمتي از سقف خودرو در قسمت مسافر نيز باز ميشود. همچنين زاويه باز شدن درب صندوق عقب مابين افقي و عمودي مي باشد (شيب درب صندوق عقب كمتر از هاچ بك و بيشتر از سدان است)
28-ناچ بك (NOTCH BACK): تلفيقي از سدان و فست بك ميباشد. داراي 3 طرح مستطيلي شكل جداگانه در بدنه ميباشد. چنانچه از پهلو به اين خودروها نگاه كنيد، 3 حجم مجزا را ميتوانيد تميز دهيد: قسمت موتور، قسمت سرنشين و قسمت صندوق عقب. سقف از ستون A و B (ستون بين دو رديف صندلي) تا قسمت عقب كشيده ميشود و ناگهان به سمت پايين (به سمت صندوق عقب) ميآيد. ناچ بك را ميتوان مترادف سدان بكار برد.
29-ليموزين و يا ليمو (LIMOUSINE/LIMO):يك خودروي تجملاتي طويل است كه معمولا در رنگهاي سفيد و مشكي توليد ميشود. فاصله صندليهاي جلو و عقب در اين خودروها بيشتر از سدانهاي معمولي است. در بعضي از آنها رديف صندلي راننده با صفحهاي شيشهاي از قسمت سرنشينان جدا شده است. در مراسم تشريفاتي از آن استفاده ميشود.
30-تارگا (TARGA TOP): يك خودروي نيمه كانورتبل است كه ستونهاي A و B (ستون بين دو رديف صندلي) خودرو باقي مانده اند. سقف آن فقط از قسمت دو ستون مياني جمع ميشود، يعني شيشه جلو ثابت است و در قسمت عقب دو ميله وجود دارد كه در بعضي از انواع آن شيشه عقب به درون قسمتي از صندوق عقب جمع ميشود.
31-ماسل كار (MUSCLE CAR): به خودروهاي ساخت دهه 60 و 70 كه داراي محفظه موتور حجيم بوده اند اطلاق ميگردد. اين خودرو ها اغلب 8 سيلندر ميباشند.
32-هارد تاپ (HARD TOP) :خودرويي داراي سقف ثابت كه چارچوب پنجره ندارد. اگر از دو طرف به اين خودرو نگاه كنيد، قسمت كناري آن سرتاسر شيشه است.نوع كانورتبل آن نيز موجود است كه جنس سقف از پلاستيك و يا فلز است و قابليت جمع شدن دارد.
4-خودروي خانواده كوچك و يا كامپكت كار (SMALL FAMILY CAR/COMPACT CAR): بزرگتر از سوپر ميني و كوچكتر از خودروي خانواده بزرگ ميباشد.بين 4 تا 4.5 متر طول داشته و حجم موتور در آن 1.6 تا 2.2 ليتر است. اين خودرو در رده كلاس C جاي ميگيرد.
5-خودروي خانواده بزرگ (LARGE FAMILY CAR): بزرگتر از خودروي خانواده كوچك و كوچكتر از خودروي اكسكيوتيو است. ظرفيت آن 5 سرنشين و طول آن 4.6 تا 4.7 متر ميباشد.در رده كلاس D قرار ميگيرد. نام ديگر اين نوع خودرو (MID-SIZE CAR) ميباشد.
6-ميني ون (MINI VAN):شكل خودرو تلفيقي از ون و استيشن واگن است.ظرفيت آن معمولا 6 سرنشين است.ا ين نوع خودرو بنامهاي ميني باس (MINIBUS)،ام يو وي (MUV/MULTIPLE-UTILITY VEHICLE) و ام پي وي (MPV/MULTI-PURPOSE VEHICLE) نيز خوانده ميشود.
7-ام پي وي كامپكت (COMPACT MPV): ام پي وي ها (خودروهاي چند منظوره) خود به انواع ميني، كامپكت (فشرده) و لارج طبقه بندي ميگردند. سايز ميني آنها هم اندازه سوپر ميني ها ميباشد.
8-ون (VAN): وسيله نقليه اي كه بمنظور جابجايي چندين سرنشين و يا حمل كالاي درون شهري طراحي گرديده است. اين خودرو فاقد پنجره هاي كناري در عقب ميباشد. معمولاً ظرفيت اين خودرو ها 7 تا 9 نفر است (نوع ويژه حمل مسافر).
9-آر وي و يا وسيله نقليه تفريحي (RV/RECREATIONAL VEHICLE): وسيله نقليه اي است كه از آن ميتوان به عنوان منزل و اقامتگاه موقتي در سفرهاي استفاده كرد. برخي از اين خودروها مجهز به تمام امكانات رفاهي يك خانه حقيقي بوده، از اينرو بسيار گرانقيمت ميباشند. اين نوع خودرو كاراوانCARAVAN)،(CAMPER VAN)،(TRAVEL TRAILER) و (MOTORHOME) نيز ناميده ميشود.
10- خودروي اكسكيوتيو (EXECUTIVE CAR): اندازه اين خودرو از خودروهاي خانواده بزرگ نيز بزرگتر بوده و به خودروهاي (FULL-SIZE) و (E -CLASS) نيز مشهور ميباشند.
11-خودروي تجملي (LUXURY CAR): خودروي تجملاتي كه نهايت آسايش و راحتي را براي سرنشينان فراهم مي آورد. از اين خودرو معمولاً در مراسم هاي تشريفاتي استفاده ميشود. اين خودروها در رده كلاس F طبقه بندي ميگردند.
12-خودروي اسپورت (SPORT CAR): خودرويي است كه در آن بر فرمانپذيري، سيستم ترمز، قابليت مانور دهي، وزن كم، قدرت بالاي موتور، سرعت و زيبايي تاكيد شده است. اين نوع خودرو معمولاً 2 در بوده و ظرفيت 2 سرنشين را دارا است.
13-سوپر كار (SUPER CAR): نوع برتر و قدرتمندتر خودروي اسپورت ميباشد.
14-كانورتبل و يا كروكي (CONVERTABLE/CABRIOLET): خودرويي كه سقف آن قابليت جمع شدن و تا شدن را دارد. سقف اين خودرو بصورت دستي و يا اتوماتيك جمع ميشود.
15-رود استر (ROADSTER): خودرويي است با ظرفيت 2 سرنشين، فاقد سقف دائمي، و بدون پنجره در طرفين. ميتواند مترادف خودروي كانورتبل بكار رود. گاهي اوقات به آن اسپيد استر (SPEEDSTER) نيز ميگويند. رود استر مشابه خودروي كوپه است با اين تفاوت كه فقط يك رديف صندلي دارد.
16-اسپايدر (SPYDER): مشابه رود استر بوده، اما روباز تر است. شيشههاي جلوي آن مقاومت هواي كمتري دارند. در اين نوع خودروها براي افزايش ايروديناميك، زاويه پنجره جلو به حداكثر ممكن رسيده است.
17-دو ديفرانسيل (4WD/FOUR-WHEEL DRIVE/4x4):اين نوع خودرو دو ديفرانسيل بوده و هر 4 چرخ بطور همزمان از موتور نيرو دريافت ميكنند. در تلفظ انگليسي، "فور باي فور" خوانده ميشود.
18-كوپه (COUPE): يك خودروي 2 در، با ظرفيت 2 تا 4 سرنشين، سقف ثابت و معمولا كم ارتفاع است، و قسمت صندلي عقب از فضاي اندكي برخوردار است. نوع 4 در كوپه نيز موجود ميباشد. به كوپه اي كه قسمت صندلي عقب سرنشين كوچك ميباشد (2*2) مي گويند. كوپه هايي كه داراي دو رديف صندلي و 2 در ميباشند، براي سوار شدن سرنشين عقب، صندليهاي رديف جلو بايد تا شوند. در خودروي كوپه به زيبايي ظاهري بيش ازاستفاده از فضاي داخلي بها داده ميشود.
19-كوپه كانورتبل (COUPE CONVERTABLE): كوپه اي است كه سقف آن قابليت جمع شدن دارد. سقف معمولا از جنس صلب و غير قابل انعطاف است.
20-اس يو وي (SUV/SPORT UTILITY VEHICLE): اين نوع خودرو تلفيقي از استيشن واگن و پيك آپ بوده و داراي فضاي حمل بار و سرنشين جداگانه است. معمولاً داراي 3 رديف صندلي بوده و محفظه حمل بار در عقب آخرين رديف صندلي ها تعبيه شده است. سيستم تعليق قوي، قابليت تردد در مناطق ناهموار، ظرفيت حمل بالاي بار، توان بالاي موتور، ارتفاع شاسي بلند و قابليت دو ديفرانسيل بودن از ويژگيهاي اس يو وي ها ميباشد. نوع كامپكت و ميني آنها نيز موجود ميباشد.
21-اس يو وي كراس اوور (CROSSOVER SUV/CUV/XUV): مشابه اس يو وي است، اما مصرف سوخت آن بهينه تر و اقتصادي تر ميباشد. ارتفاع شاسي آن نيز از زمين كمتر از اس يو وي هاي عادي است. شاسي اين نوع خودرو شاسي سواري است.
22-استيشن واگن (STATION WAGON/ESTATE CAR/KOMBI/COMBI):طراحي بدنه مشابه سدان است اما قسمت حمل بار گسترده تر شده است، بنابراين طول آن از خودروهاي سدان بيشتر است. خودروي استيشن نيز داراي 5 در ميباشد. استيشن توانايي عبور از مناطق صعب العبور را نيز دارد.
23-پيك آپ (PICKUP): يك خودروي سبك با قسمت حمل بار روباز است. پيك آپ داراي كابين جداگانه راننده و سرنشين ميباشد. پيك آپ هايي كه 4 در داشته و ظرفيت 4 تا 6 سرنشين را دارند، دو كابين (DOUBLE CAB) و يا (CREW CAB) ناميده ميگردند.
24-سدان و يا سالون(SEDAN/SALOON): خودروي با سقف ثابت، صندوق عقب مجزا،داراي دو رديف صندلي و ظرفيت 4 تا 5 سرنشين سدان ناميده ميشود. سدان ميتواند 2 در و يا 4 در باشد.سدان متداولترين شكل طراحي بدنه خودرو ميباشد.
25-هاچ بك (HATCH BACK): يك خودرو با 2 يا 4 در كناري و يك درب بزرگ در عقب خودرو ميباشد. در صندوق عقب و شيشه عقب خودرو يكي بوده و بصورت عمودي باز ميشود، تا دسترسي به فضاي حمل بار فراهم آيد.
26-فست بك (FAST BACK): در اين خودرو سقف با يك شيب ملايم و پيوسته به سمت عقب خودرو پايين مي آيد. بر خلاف هاچ بك داراي شيشه عقب ثابت و صندوق عقب جداگانه ميباشد.
27-ليفت بك (LIFT BACK):مشابه هاچ بك است اما هنگام باز شدن درب عقب خودرو،قسمتي از سقف خودرو در قسمت مسافر نيز باز ميشود. همچنين زاويه باز شدن درب صندوق عقب مابين افقي و عمودي مي باشد (شيب درب صندوق عقب كمتر از هاچ بك و بيشتر از سدان است)
28-ناچ بك (NOTCH BACK): تلفيقي از سدان و فست بك ميباشد. داراي 3 طرح مستطيلي شكل جداگانه در بدنه ميباشد. چنانچه از پهلو به اين خودروها نگاه كنيد، 3 حجم مجزا را ميتوانيد تميز دهيد: قسمت موتور، قسمت سرنشين و قسمت صندوق عقب. سقف از ستون A و B (ستون بين دو رديف صندلي) تا قسمت عقب كشيده ميشود و ناگهان به سمت پايين (به سمت صندوق عقب) ميآيد. ناچ بك را ميتوان مترادف سدان بكار برد.
29-ليموزين و يا ليمو (LIMOUSINE/LIMO):يك خودروي تجملاتي طويل است كه معمولا در رنگهاي سفيد و مشكي توليد ميشود. فاصله صندليهاي جلو و عقب در اين خودروها بيشتر از سدانهاي معمولي است. در بعضي از آنها رديف صندلي راننده با صفحهاي شيشهاي از قسمت سرنشينان جدا شده است. در مراسم تشريفاتي از آن استفاده ميشود.
30-تارگا (TARGA TOP): يك خودروي نيمه كانورتبل است كه ستونهاي A و B (ستون بين دو رديف صندلي) خودرو باقي مانده اند. سقف آن فقط از قسمت دو ستون مياني جمع ميشود، يعني شيشه جلو ثابت است و در قسمت عقب دو ميله وجود دارد كه در بعضي از انواع آن شيشه عقب به درون قسمتي از صندوق عقب جمع ميشود.
31-ماسل كار (MUSCLE CAR): به خودروهاي ساخت دهه 60 و 70 كه داراي محفظه موتور حجيم بوده اند اطلاق ميگردد. اين خودرو ها اغلب 8 سيلندر ميباشند.
32-هارد تاپ (HARD TOP) :خودرويي داراي سقف ثابت كه چارچوب پنجره ندارد. اگر از دو طرف به اين خودرو نگاه كنيد، قسمت كناري آن سرتاسر شيشه است.نوع كانورتبل آن نيز موجود است كه جنس سقف از پلاستيك و يا فلز است و قابليت جمع شدن دارد.
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۳۸۶/۰۸/۱۴ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ توسط احمد گوهری
|
آخرین اطلاعات فنی و مهندسی در زمینه مکانیک و طراحی و ساخت